Stres: jak sobie z nim radzić na co dzień?

jak radzić sobie ze stresem

Przewlekły stres to choroba cywilizacyjna naszych czasów. Szybkie tempo życia, presja związana z karierą, troska o stabilność finansową – wszystko to sprawia, że przez większą część czasu czujemy się rozdrażnieni, zmęczeni i podenerwowani. W jaki sposób pokonać stres, aby móc cieszyć się pełnią życia?

Niewielka ilość stresu działa mobilizująco, ale jego nadmiar może prowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Warto mieć w zanadrzu kilka skutecznych technik, które pomogą zredukować poziom stresu do bezpiecznego minimum.

1. Medytacja – to jeden z najbardziej skutecznych sposobów eliminowania stresu. Codzienne praktykowanie medytacji pozwala zmniejszyć napięcie i przywraca zdrową równowagę. Systematyczne podejmowany tego rytuału sprawi, że poczujemy się odprężeni, a jednocześnie skoncentrowani i pełni energii. Pomoże również zachować spokój podczas codziennych, stresujących sytuacji.

2. Aktywność fizyczna – już 20-30 minut ćwiczeń o średniej intensywności może zwiększyć ilość endorfin w naszym organizmie. Wyższy poziom tego hormonu powoduje wzmożone odczuwanie szczęścia i redukuje stres. Warto zadbać o regularne treningi uwzględniające ulubione dyscypliny sportowe lub pojedyncze ćwiczenia.

3. Dziennik myśli – niewypowiedziane myśli ciążą i szybko zmieniają się w nieprzyjemny balast. Spisywanie refleksji – choćby na kartce papieru –  ułatwia oczyszczenie umysłu z negatywnych emocji i pomaga nabrać dystansu do konkretnych sytuacji i osób. Narzędzie, które z początku wydaje się niedorzeczne, dla wielu osób stanowi łącznik z własnymi myślami i odpowiedź na wiele poważnych dylematów.

4. Czas na relaks – bardzo często układając swój harmonogram dnia, zapominamy uwzględnić w nim czas na odpoczynek. Tymczasem ciało i umysł potrzebują choćby chwili relaksu w ramach nagrody za wielogodzinny wysiłek. Dla jednych będzie to czytanie, dla innych odprężająca muzyka lub czas spędzony w towarzystwie bliskich. Bez względu na to jaką formę relaksu wybierzemy, ważne by miała ona swoje stałe miejsce w naszych planach.

5. Redukcja szkodliwych stresorów – często nie zdajemy sobie sprawy z siły małych czynników otaczających nas na co dzień. Wśród nich mogą znajdować się: hałas, nadmierna ilość bodźców (dotyczy to również urządzeń elektronicznych), słabe oświetlenie, nerwowi i zbyt wymagający ludzie. Nie wszystkie stresory da się wyeliminować od razu, jednak warto stopniowo oczyszczać z nich swoje środowisko.

Nie da się wyeliminować z życia wszystkich stresujących sytuacji, dlatego tak ważna jest umiejętność radzenia sobie z nimi. Zastosowanie powyższych technik pomoże uwolnić się od niszczącego stresu i przywróci spokój ducha. Najważniejsze, byśmy nauczyli się przejmować kontrolę nad swoim zdenerwowaniem i wewnętrznym napięciem. Tylko w ten sposób uzyskamy stabilność, która jest tak ważna, aby móc prowadzić szczęśliwe i spokojne życie.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Jak chcesz się przedstawić?